Sunday 13 May 2012

kunstiajalugu

KUNSTIAJALUGU 11. klass

1.INDIA KUNST
1.Millise piirkonna haaras enda alla india kunsti levikuala?
India, Indoneesia ja Indohiina
2.Millal kujunes Induse jõe orus välja üks inimkonna vanemaid kultuure? Milline riik asub sellel territooriumil praegu?
Al III at eKr.  Praegu asub seal Pakistan.
3. Millised olid sealsed linnad?
Harappa ja Mohenjo-Daro
4. Millised olid minevikus peamised usundid Indias?
Hinduism, Džainism, Budism
5. Nimeta hinduismi kolm peajumalat.
Brahma(looja), Višnu(säilitaja), Šiva(hävitaja)
6. Mis on stuupa?
Tipus 4-nurkne aedik, millest kõrgub maailmatelge sümboliseeriv varras, päevavarju kujuga. Nt. Lk.9 – Sanchi stuupa Indias.
7. Millised olid tavaliselt India templid? Kuidas olid nad seotud skulptuurikunstiga?
Hindusistlikud templid
8. Mis oli india skulptuuri valitsevaks vormiks?
India skulptuuri valitsevaks vormiks oli reljeef.
9. Miks ei rõhutata india kunstis erinevust inimese, looma või jumala vahel?
Sest hinge rändamise kaudu võib inimene taas sündida kas looma, inimese või jumalana.
10. Mida või keda kujutasid tavaliselt india vabaskulptuurid?
Vabafiguurid kujutasid
11. Millal oli india kujutava kunsti õitseaeg – klassikaline periood?
4-7.sajand
12. Nimeta kaks kuulsat india tüüpi templit, neist üks Kambodžas ja teine Jaava saarel Indoneesias.
Angkor Vati tempel Kambodžas ja Boroboduri tempel Jaava saarel.

2.HIINA KUNST
1.Kui vana on hiina kunstitraditsioon?
IV a ekR
2.Millisele konstruktsioonile on enamasti üles ehitatud hiina arhitektuur?
Palkkonstruktsioonile
3.Kes ja millal ühendas Hiina?

4.Milline on Hiina tähtsaim kiviehitis?
Suur Hiina Müür
5.Mida tead kuulsate terrakotasõdurite kohta? Millal ja milleks nad loodi?

6.Milliseid erinevaid seisukohti rõhutasid konfutsionism ja taoism?Kuidas nad olid praktilised elus ühitatavad?
Taoism – looduslähedane elu, sõltumatu ühiskonnast, vaba inimene.
Konfutsionism – ühiskonna harmoonia, mõõdukus, traditsioonide austamine
7.Kuidas hinnati Hiinas kalligraafiat?
See polnud käsitöö, vaid vaimne looming. Osa ülemkihi haridusest, esitati ainult kõrgema seltskonna siseringis.
8.Mida uut tõi kunsti Hiinasse jõudnud budism?
Hakati valmistama hulgaliselt Buddha figuure.
9.Millal hakkas Hiinas iseseisva teemana esinema maastik?
Al 4.sajandist
10. Kuidas väljendati Songi dünastia ajal kasutusele võetud õhu- ja värvi-perspektiivi?
Jäeti vaba pind esi- ja tagaplaani vahele.(rõhutati atmosfääri)
11. Tänu millele tekkis Hiinas juba varakult graafia?
Tänu paberi ja trükikunsti leiutamisele.
12. Millised alad olid esindatud hiina tarbekunstis? Mille vastu neist tunti erilist huvi Euroopas?
Metallehitustöö, nikerdused, tikandid, email- ja lakktööd, portselan(tunti huvi Euroopas)

3.JAAPANI KUNST
1. Millal loodi Jaapanis ühtne riik?
5.saj. II poolel
2. Milline oli jaapanlaste algne usund?
Algne usund oli sinotism
3. Millal jõudsid Jaapanisse budism ja hiina kunsti mõjud?
6.sajandil
4. Millises linnas asub nii üks vanemaid puitehitisi kui ka suurim puitehitis maailmas?
Nara linnas
5. Millistes majades elasid jaapanlased?
Väikesed majad, milled olid järsult tõusvad katusenurgad, ebasümmeetrilne ruumijaotus,tube eraldavad liigutavad vaheseinad ja lükanduksed-neile maaliti maastikupilte ja loodusmotiive,põrandatel õlgmatid ja maalidega kaunistatud sirmid.
6. Kuidas nägid välja jaapani linnused?
Jaapani stiilis katustega, ohtrate viilidega peatornid, kaldus külgedega kivialused, väravate juures labürindid.
7. Millal levis Jaapanisse zen-budism?
Al.12.sajandist
8. Millistes kunstiliikides avaldub selle mõju?
Kalligraafias ja maalikunstis
9. Kuidas tehti värvilist puulõiget?
Trükiti tihe plaadiga mustvalge pilt, millele lisati pintsliga värvid.
10. Milliseid teemasid kujutati jaapani puulõigetel?
Igapäevane elu, naised, taimed, loomad, maastikud, teatristseenid, kuulsad näitlejad jms.
11. Jäta meelde kolme suurima jaapani puulõigete looja nimed.
KITAGAWA UTAMARO
KATSUSHIKA HOKUSAI
ANDO HIROSHIGE
12. Kes oli kuulsaim jaapani puulõikemeistritest?
HOKUSAI



4.VANA-AMEERIKA KUNST
1. Milline rahvas oli Kesk-Ameerika vanima kõrgkultuuri looja?
Olmeegid
2. Missuguseid mälestisi on nad endast jätnud?
Järskude treppidega astmikpüramiide, paleesid, väljakuid, kunstiteostest süngeilmelised basaldist inimpead.
3. Millise riigi pealinn oli praeguse Mehhiko pealinna kohal asunud Tenochtitlan?
Asteekide linn
4. Milline kultuur õitses Mehhiko lõunaosas Yucatani poolsaarel? Millal oli selle kultuuri kõrgeaeg?
Maajade kultuur. Kõrgaeg oli u.300-900.a.
5. Nimeta maajade saavutusi kultuuri alal. Millised olid nende templid?
Nad olid edukal kunstialal, kõrgel tasemel matemaatika ja astronoomia,neil oli olemas kiri ja ajalookirjutus, kalender. Templid olid Vana-Ameerika suurimad, seinad kaetud reljeefidega, mis kujutavad olendeid, kelles on inimese ja loomade tunnused.
6. Milline sõjakas rahvas võis olla osaline Yucatani  linnade allakäigus?
Tolteegid
7. Millise tänapäeva riigi maa-alal asus inkade riik?
Peruu
8. Kirjelda elukorraldust selles riigis.
Inkad maksustasid ümbruskonna põlluharijaid. Usuelu oli tagasihoidlik ja elukorraldus praktiline. Nad ehitasid sillutatuid teid ja niisutussüsteeme.
9. Millised käsitööd ja kunstid olid inkadel eriti hästi arenenud?
Tekstiilikunst ja metallurgia


5. RENESSANSS. ISELOOMUSTUS JA ETAPID
1. Millised suured muutused toimusid Itaalia linnade majanduses 15.saj?
Mitmetes linnades tekkisid manufaktuurid, mis võimaldasid käsitöölistel spetsialiseeruda ja tootlikkust tõsta. Kaugkaubamajandusega arenes ka rahamajandus, pandi alus uusaegsele pangandusele.
2. Millise hoiaku poolest erineb 15.saj kultuur teravalt gootiaegsest?
Eneseteadvus. Levis veendumus, et kaasaeg on uue ajastu algus ja põhimõtteliselt erinev äsjamöödunust.
3. Mida tähendab sõna "renessanss"? Miks see kasutusele võeti?
Renessanss tähendab taassündi. See võeti kasutusele kuna kaua kestnud pimeduse aeg hakkas taanduma ja taas tunti huvi antiigi vastu.
4. Mida tähendab renessansliku maailmavaate aluseks olnud humanism?
Humanism – veendumus, et suurim väärtus on isiksuse vaba areng. Ei hinnatud enam niivõrd päritolu poolest vaid pigem isiklike omaduste – tarkuse, ilu, julguse jms. poolest.
5. Kuidas hindad renessanslikku moraali? Kes kaasaegsetest iseloomustas seda kõige tabavamalt?
Oma eesmärgi saavutamiseks toimiti vahendedi valimata. Poliitik ja kirjanik Niccolo Machiavelli: „Eesmärk pühitseeb abinõu.“
6. Kes oli renessansskunsti lemmiktegelane? Miks?
Taavet. tema võit Koljati üle näitas inimese arukust mitte rüütellikust.
7. Milleks kujunesid paganlikust antiikajast innustunud renessansiinimeste suhted katoliku kirikuga?
Kirikuga ei mindud tülli kuna ühelt poolt olid tollased paavstid tüüpilised renessansiinimesed. Teisalt oli sügavalt usklike inimesi ka renessansi ajal.
8. Iseloomusta lühidalt uusplatoonikute seisukohti. Kelle filosoofiale need toetusid?
Meelelise maailma "taga" on ideede maailm, mis on olulisem ja väärtuslikum. Kättesaadav ainult jumalikus ilmutuses või mõistuse abiga. Reeglites peitub tõde ja ilu. Kunstis pole oluline looduse jäljendamine, vaid kaunite teoste loomine reeglite järgi. Toetusid Platoni filosoofiale.
9. Kes propageeris eriti uusplatonismi?
Marsilio Ficino
10. Milles seisnes konkreetselt uusplatonismi mõju nt arhitektuurile?
Arhitektuur tõusis vabadeks kunstideks, kunstnikud pidid oskama kasutada matemaatilisi reegleid ja tundma antiikkunsti, -filosoofiat, -kirjandust ja -mütoloogiat. Seega nad tõusid poeetide ja teadlaste seltskonda.
11. Kuidas periodiseeritakse Itaalia renessansiajastut?
14.saj – eelrenessanss, 15 saj – vararenessanss, 16 saj – kõrgrenessanss

6. ITAALIA ARHITEKTUUR 16. SAJ.
1. Milline linn oli renessansiajastul Euroopa tähtsaim kunstikeskus?
Firenze
2. Kes oli I suurmeister renessansiajastu arhitektuuris?
Filippo Brunelleschi
3. Nim tema kavandatud ehitis Firenzes.
Firenze toomkirik
4. Keda peetakse tsentraalperspektiivi leiutajaks?
Brunelleschit
5. Milliseid elamuid hakkasid endale renessansiajastul püstitama Firenze patriitsiperekonnad? Kuidas neid nimetati?
Paleesid – kolmekorruselised, neljast tivast koosnevad ehitised nelinurkse siseõuega, madala katusega.
6. Kuidas olid kujundatud seda laadi ehitiste fassaadid?
Vertikaalse suuna asemel hakkas valitsema horisontaalne. Esimene korrus, mis pidi kandma kaht ülemist, võis olla massiivsem ja raskepärasem, teine korrus oli kergema ilmega ja ka kolmas mõjus vastavalt.
7. Millised muudatused tõi palazzode ehitusse kuulus arhitekt L. B. Alberti?
Iga korruse akende vahele paigutati pilastrid, mis lõid fassaadil tasakaalu kandvate ja kantavate osade vahel.
8. Milliseid teemasid käsitles Alberti kunstiteoreetikuna?
Arhitektuurile pakkus kindlaid matemaatilisi reegleid, tema teooria soosis tsentraalehitisi.

7. ITAALIA SKULPTUUR 17. SAJ
1. Millisest sündmusest saab alguse renesanssskulptuur?
Võitlus selleks, et leida parim kunstnik Firenze toomkiriku ees seisva väikese ristimiskiriku põhjapoolse pronksukse valmistajaks.
2. Nimeta skulptor Loerenzo Ghiberti kaks peamist tööd
"Iisaku oheverdamine", "Paradiisi värav"
3. Kuidas neis avaldus üleminek gootikalt renessansile?
Figuurid realistlikumad kui gootikas.
4. Kirjelda Lorenzo Ghiberti Paradiisi väravat.
Raamid nelinurksed, tsentraalperspektiiv, figuurid ühes mõõtkavas moodustades kauni jutustuse, kaunistusribadel tolleaegsete kunstnike skulptuurpead.
5. Kes oli vararenessansi kuulsaim skulptor?
Donatello
6. Kuidas peegeldub Donatello teemavalik renessanslikku ellusuhtumist?
Hinnatud väärtusteks oli eelkõige üksikisik, kes julgeb reegleid rikkuda ja riskida. Donatello kujutas Taavetit, kes seda kõike esindab. Samuti alasti figuure.
7. Nimeta Donatello peateosed
Püha Jüri, Taavet, Gattamelata ratsamonument
8. Millise tellimuse täitis Donatello Padovas?
Veneetsia palgasõdurite pealiku Gattamelata ratsamonumendi
9. Mille poolest oli Donatello uusaja skulptuuris esimene?
Kontraposti kujutamine ja alastifiguur.
10. Millised ilmalikud skulptuurid muutusid 15.saj populaarseks?
Madonnareljeefid
11. Millise tehnika kasutajana olid silmapaistvad Luca ja Andrea della Robbia? Mis laadi teoseid nad lõid?
Majoolikatehnika kasutajatena.
12. Millise skulptuurikunsti ala taaselustus sel ajal?
medalikunst
13. Mille poolest on Andrea del Verrocchio võrreldav Donatelloga?
Ta valmistas samuti võiduka Taaveti pronkskuju ja kavandas Veneetsiasse teise sealse väepealiku Colleoni ratsamonumendi.’

8. ITAALIA MAALIKUNST 15. SAJ.
1. Millised teemad olid levinud 15.saj. itaalia maalikunstis?
Ilmalike sündmused, kaasaegsete inimeste portreed, üksikut teosed antiikmütoloogia teemal.
2. Milliseid maalitehnikaid ja värve kasutati sel ajal?
Kasutati õlivärve. Peamised tehnikad olid freskotehnika ja temperavärvidega puutahvlile maalimine.
3. Keda nimetab enam kunstiajalugusid itaalia renessanssmaali isaks?
Massacio
4. Nimeta tema peamised tööd. Mille poolest olid need uudsed?
„Püha Kolmainsus“ – kasutas tsentraalperspektiivi.
„Paradiisist väljaajamine“- valguse ja varju efekt(rõhutas ruumilisust), dramaatilised tunded
5. Millised kunstnikud maalisid kauneimaid madonnapilte?
Fra Angelico, Sandro Botticelli, Giovanni Bellini
6. Mille edasiandmisele pühendas peatähelepanu Paolo Uccelo ja millele Domenico Veneziano?
Paolo Uccelo- Ägedalt liikuvate, keerukates poosides inimeste kujutamisele
Domenico Veneziano- Pildi ruumile, mis oli justkui vaataje vastas asuv lava.
7. Miks peetakse Piero della Francescat suureks kunstnikuks?
Sest ta lähenes kunstile matemaatiliselt. Lähendas inimkeha vorme geomeetrilistele kujunditele. Loobus praktiliselt valguse ja varju efektist.
8. Kes paigutas kirikuseintele piiblistseene maalides tegelaste hulka ka oma kaaslinlasi?
Domenico Ghirlandajo
9. Kelle tööd on suured maalid „Venuse sünd“ ja „Kevad“? Mida lähemat tead nende teoste kohta?
Sandro Boticelli. „Veenuse sünd“ on antiiktemaatika aktimaali taaselustamisega. „Kevades“ tegelased vanakreeka ja vanarooma mütoloogilistest kirjandusest,taimed Medicite aiast.
10. Millises linnas ja miks hakkas levima õlimaal?
Veneetsias, sest see oli sellises niiskes linnas sobivam kui freskomaal.
11. Milline kunstnik töötas 15.saj. Mantovas?
Andrea Mantegna
12. Mida oskad öelda Giovanni Bellini loomingu kohta?
Maalis lüürilise meeleoluga usulisi pilte.(madonnasid looduses) Kontuuride asemel pehmed üleminekud, õhu ja valguse kujutamine.

9. KÕRGRENESSANSI ARHITKTUUR
1. Milline ehitis oli kõrgrenessansi arhitektuuri esikteos? Kes oli selle autor?
Kõrgrenessansi arhitektuuri esikteoseks on arhitekt Bramante väike kabel (nn. Tempietto).
2. Millise tähsa tellimuse sai sama arhitekt Roomas veel?
Rooma Peetri kiriku – hiiglasliku kupliga tsentraalehitis
3. Millisena ta kavandas selle ehitise?
Hiiglasliku kupliga tsentraalehitisena..Bramante plaani järgi pidi kuppel tulema poolkerakujuline nagu vanade roomlaste Panteon. Lihtsad ja täiuslikud vormid.
4. Milliseks kujunes selle ehitise edaspidine saatus?
Kiriku ehitamine jäi Bramante surma tõttu pooleli.
5. Milline oli Michelangelo panus sellesse ehitisse?
Ta muutis Bramante projektri mõnevõrra. Nii et see keskne kuppel pääses rohkem mõjule
6. võrdle Bramante ja Michelangelo kavandtatud kuplit.
Kui Bramante kumplikavand näis raske ja maalähedane, siis Michelangelo kuppel mõjub kergena, peaaegu hõljuvana. See on saavutatud üle kahe korruse ulatuvate pilastripaaridega, mis koos nendevaheliste tumedate varjudega rõhutavad vertikaalset suunda ja juhivad pilgu ülespoole. Poolkerakujuline kuppel. Lõi ühtsema ilme: keskne kuppel pääses litsamalt mõjule, kuppel mõju kergena, hõljuvana
6. Milliseks muudeti Peetri kiriku phiplaan hilisematel aegadel?
17.sajandil ehitati idapoolne ristiharu pikemaks, et saada läänemaisele ristiusu kirikule tüüpiline pikihoone (tavaliselt asub pikihoone küll läänes). Nõnda asendus kreeka risti kujuline põhiplaan ladina ristiga.
7. Kes oli kuulsaim arhitekt Veneetsias? Kust sai ta oma eeskujud?
Andrea Palladio (1508-1580) Oma eeskujud sai ta antiikarhitektuurist.
8. Milline tähendus oli tema teoorial, mille ta avaldas raamatuna 1570.a?
See teooria jäi mitmeks sajandiks Euroopa arhitekte mõjutama ja sai aluseks nn palladionismile.
9. Kuidas näeb välja tema ehitatud San Giorgio kirik Veneetsias? Vaata pilti ja leia sellel sulle tuttavaid ehitusosi ja -detaile.
Fassaadi ilmestab poolsammastele toetuv kolmnurkne viil. Lossitaolised maamajad., ruudukujuline põhiplaan,poolsambad ja sambad, mis ulatuvad üle mitme korrus, laiad trepid, keskel, kupli all ümmargune saal.
10. Milline oli tuntuim tema paljudest villadest? Kirjelda seda ehitist.
Vicenzas asuv Villa Rotonda, ruudukujulise põhiplaaniga hoone, mille neljal küljel on kolmnurkse viiluga sammasportikused ja laiad trepid.
11. Mida kujutab endast kolossaalorder?
Kolossaalorder – ’sambad ja poolsambaid, mis ulatuvad üle mitme korruse

10. KUNST ITAALIAS 16. SAJ. LEONARDO JA RAFFAEL
1. Kuidas nimetatakse 16.saj. I poole kunsti Itaalias?
kõrgrenessanss
2. Milliseks muutus kõrgrenessansi perioodil kunstniku positsioon ühiskonnas?
Neid hakati kutsuma loojateks ja toonitati nende erinevust tavalisest inimesest.
3. Millega tegeles ja millest huvitus Leonardo da Vinci?
Alguses oli ta sõjaväeinsener ja pidude korraldaja. Selle kõrvalt tegeles maalikunsti, skulptuuri ja arhitektuuriga.
4. Millist piiblisündmust kujutab Leonardo maal „Püha õhtusöömaaeg“? Mille poolest on see teos eriti silmapaistev?
Piibli järgi Kristuse ja 12 jüngri viimane koosviibimine, kus Kristus teatab, et nende seas on äraandja. Iga nägu on omaette psühholoogiline portree, kasutatakse hästi tsentraalperspektiivi, harmoonia pildi detailide ja terviku vahel.
5. Miks hinnatakse nii kõrgelt Leonardo maali „Mona Lisa“? Millise külje see inimesest eriti hästi esile toob?
Seda hinnatakse tähtsaks, sest Leonardo arendas täiuseni inimese välimuse jäljendamise. "Mona Lisa" veenab inimesi kuivõrd keeruline ja ammendamatu võib olla inimese sisemaailm.
6. Milline kunstnik meenub esimesena, kui räägitakse nn. Klassikalisest ilust?
Raffael
7. Kus töötas Raffael, kui ta kaunistas seinamaalidega paavstide residentsi?
Paavstide residentsis Vatikanis.
8. Milline on mõjukaim seal loodud suurtest seinamaalidest? Keda see kujutab? Milline on selle
 kompositsoon?
„Ateena kool“ – uhkete võlvide all on trepistik, millel mõtisklevad ja vaidlevad antiikaja filosoofid, nende hulgas Platon ja Aristoteles. Need kaks on kesksel kohal, lisaks on nende õlgade kokkupuutekoht see punkt kuhu koondub perspektiiv ning ainult nende peade tasutaks on hele taevas.
9. Mis oli Raffaeli lemmikmotiiviks tahvelmaalidel? Milline meeleolu neil maalidel valitseb?
Lemmikmotiiviks oli madonna. valitses rahu ja harmoonia, tasakaal värvi ja vormi, lüürilise ja dramaatilise, keha ja vaimu vahel.

11. MICHELANGELO JA VENEETSIA KUNSTNIKUD
1. Mille poolest esindab Michelangelo kõige paremini renessanslikku kunstinikuisiksust?
Ta esindab kõige äärmuslikumal viisil kõrgrenessansile tüüpilist usku kunsti väärtusse ja kunstniku erilisusse.
2. Nimeta ta tähtsamad tööd skulptuuri alal.
Taaveti figuur, Moosese figuur
3. Nimeta Michelangelo kõige suuremahulisem töö.
Kaunistada freskodega Vatikanis asuva Sixtuse kabeli lagi ja altarisein.
4. Millele keskendusid oma töödes Veneetsia maalikunstnikud? Mis neid eraldab selgelt Rooma või Firenze maalijatest?
Kõige enam keskenduti värvidele, aga Roomas ja Firenzes oli maalijate peapüüdluseks kompositsiooni matemaatiline täiuslikkus ja kehade joonistuslik ning plastiline ilu.
5. Milline meeleolu valitseb Giorgione töödes? Mis on ta tuntuimad tööd? Mille poolest on eriti oluline ta maal "Äike"?
Valitseb unistuslik ja lüüriline meeleolu ning soe koloriit. Kuulsaim töö on „Magav Venus” .  „Äike” on oluline sest selle maali täpset tähendust pole suudetud välja selgitada.
6. Milliseid värve hakati eriti Tiziani mõjul laiemalt kasutama? Mida tead veel selle kunstniku värvikasutusest ja pintslitööst?
Õlivärve, vanaduses maalitud teostes on tihti värvi väga paksult ja seda on vahel kantud lõuendile ka kahe sõrmega
7. Nimeta töö, mis tõi Tizianile kuulsuse. Vaata selle reproduktsiooni ja kirjelda seda.
„Maarja taevaminek” , noo need on mingid erinevad tasandid, nagu maal on pühakud, pilvedes on maarja.Tekib kolmnurkne kompositsioon.
8. Kuidas hinnatakse Tiziani portreeloomingut? Kellelt sai ta tellimusi?
Kõrgelt hinnatud hingeelu eritlejana, sai tellimusi paavst Paulus III ja Karl V – ndalt
9. Kuidas maalis piiblistseene Vernonese? Mis on nendes vastuolulist?
Ta maalis psühholoogiliselt pealiskaudseid, kuid elurõõmsaid ja värviküllaseid dekoratiivseid kompositsioone, näiteks pidulikke söömaaegu. Neis oli raske ära tunda pildi aineks olnud piiblilugu.

12. MANERISM ITAALIAS
1. Milline oli manerismi suhe talle eelnenud kõrgrenessanssi? Milles nad sarnanesid, milles erinesid?
Renessansi ideaalidest eemalduti mitmes suunas. Väliselt vormilt sarnanesid,vaimsest sisust erinesid.
2. Millisest sõnast on tuletatud mõiste "manerism"?
Sõnast maneer. (Ei jälgitud enam loodust, vaid püüti jäljendada tuntud meistrite laadi e. maneeri)
3. Kuidas on aegade jooksul muutunud suhtumine manerismi?
Alguses suhtuti manerismi kui kunstiajaloo languseks, nüüd aga suhtutakse sellesse kui lihtsalt teistsuguse taotlusega kunsti.
4. Milline oli maneristlike maalide ruumikujutus? Millist omapärast kompositsiooni võis esineda? Milliseid värvitoone eelistati?
Ähmastumine, ebatavaliste tihti nn mürgiste värvitoonide eelistamine ja seletamatu päritoluga valguse kujutamine. Kolmnurk võib seista hoopis teravikul.
5. Kuidas kujutatakse maneristlikes kunstiteostes inimeste anatoomiat? Too näiteid.
Inimeste anatoomiat kujutatakse moonutatult, kehad on ebaloomulikult pikad.
6. Mille poolest on eriline Tintoretto maal "Paradiis"? Kus see asub?
See on suurim kunagi lõuendile maalitud pilt. Paikneb Doodžide palees.
7. Võrdle Tintoretto "Püha õhtusöömaaega" Leonardo samanimelise maaliga.
Tintoretto suunab laua diagonaalselt pildi sisse. Perspektiiv on liialdatud, kuid ruumi piirid mattuvad hämarusse. Kristus on keskel, kuid ruumi sügavuvses ja esiplaanil on teenijad.  Leonardo maalil on üksikfiguuri asend, valguse-varju ja perpektiivi kasutamine väga kaalutletud kuid loomulikuna.
8. Mida tead El Greco elukäigust?
Pärit Kreeta saarelt, kujunes kunstnikuks Veneetsias, pärast seda elas Hispaanias. Loomingu lähtekoht siiski Veneetsia manerismis.
9. Mille abil väljendas El Greco oma sügavaid usutundeid?
Kehade venitamine ning mõistusega seletamatu valguse ja ruumi kujutamine.
10. Mis tegi omal ajal uudseks Parma katedraali kuplifresko, mille oli maalinud Correggio?
Illusionistlik ruumikujutus, mis ei vastanda pildi ruumi vaataja ruumile vaid sulatab need ühte.
11. Mida tead Benvenuto Cellini loomingust?
 kirjutas traktaate kunstist. Pronksskulptuurid "Perseus", Cosimo I de' Medici büst, Francois I soolatoos.


13. MADALMAADE KUNST 15. SAJANDIL
1. Mille poolest erineb 15. saj Madalmaade kunst samaaegsest kunstist Itaalias?
Madalmaade kunst hakkas avastama ja väärtustama nähtavat maailma. Itaalias kujutati pigem meelelist maailma. Itaalias oli antiikkunsti eeskujud, Madalmaades seda peaaegu et ei olnud. Ka puudub Madalmaade kunstilt itaalialik elurõõm ja elegantne joon. Itaalia kunst oli vaimuliku elu teenistuses, Madalmaade kunst linnakodanike teenistuses.
2. Mis oli madalmaade kunstnike peamiseks eesmärgiks?
Inimeste hingeelu avamine
3. Kuhu oli mõeldud enamik Madalmaade loodud maale?
Jõukate elanike koduseintele, privaatselt ja lähedalt silmitsemiseks.
4. Milliseid värve kasutati Madalmaades? Milliseid võimalusi need andsid kunstnikule?
Kasutati õlivärve, need kuivavad aeglasemalt ja nende segamine ning maalimine kihtidena võimaldab saada lõpmata palju värvivarjundeid. Võimalus tuua välja ülipeeneid detaile.
5. Kes olid esimesed 15. sajandi kunsti suurmeistrid Madalmaades?
Jan van Eyck (Põhjas) ja Rogier van der Weyden (Flandrias).
6. Kus asub Genti altar? Millega see teos haarab vaatajaid?
Belgias, Gentli linna katedraalis. Peenemaalitehnika abil on muudetud piiblistseenid käegakatsutavalt reaalseks ja elavaks. Värvid säravad ja sisemiselt hõõguvad.
7. Mida saab edasi anda värviperspektiiviga?
Värvide abill saab luua sügavusillusiooni, eespoolsed objektid puhtamates ja soojemates toonides ning tagaplaan murtud või külmemates toonides.
8. Millist sündmust kujutab Portinari altari kesktahvel?
 Karjaste kummardamist
9. Millega hämmastas see altar itallasi, kui ta oli jõudnus Itaaliasse tellija kätte?
Esmakordselt nähti kõrgtasemelist peenmaali, õlivärvide võimalusi ja võõrapärast inimese- ja usukäsitlust.
10. Kelle loomingus puhkeb õitsele sünge sarkastiline fantaasia? Mille kujutamiseks sobis see eriti hästi?
Hieronymus Bosch. Paradiisi ja põrgu.

14. SAKSA KUNST 15.-16. SAJANDIL
1. Mis eristab põhimõtteliselt puulõiget ja vasegravüüri?
Vasegravüür võimaldab peenemate joonte ja varjundirikkamate pindade trükkimist.
2. Kuidas ja millal kumbki neist tekkis?
Puulõige – 6. sajand, Hiina. Vasegraväär – 15. sajandi algus, Lõuna-Saksamaa.
3. Mida peetakse Martin Schongaueri teeneks graafika ajaloos?
Ta arendas vasegravüüri iseseisvaks kunstiliigiks.
4. Mida tähendab mõiste ''reformatsioon''? Kuidas mõjutas see ühiskondlikke sündmusi 16. saj. alguse Saksamaal?
Refomatsioon – usupuhastus, talurahvasõda. Reformatsioon ehk usupuhastus. Sel ajal elanud suurmeistrid ühendasid hilisgootika pärandiga Madalmaade ja mõnikord ka itaalia kunsti saavutused. Kunstinikud kujutasid rohkem inimeste omapära ja tundeelu.
5. Mille piirile võib asetada Matthias Frünewaldi loomingu?
Hilisgootika ja renessansi piirile.
6. Kirjelda Grünewaldi peateost.
Maalingud Isenheimi kloostri kiriku kahe tiivapaariga altaril. Suletud tiibadega altaril sünge tühi maastik ja tumeda taeva taustal ristilöödu, keskaegne meeleolu, aga tegelaskujud ja kompositsioon on ühendatud uusaegse kehade ruumilisusega ja naturalismiga.
7. Mille väljendamine oli sellest teoses peamise tähtsusega?
 Jeesus Kristuse inimlikkuse ja jumaliku loomuse väljendamine.
8. Keda saksa kunstnikest võib pidada tõeliseks renessansikunstnikuks?
Albrecht Dürer
9. Milline tähtsus on tal graafikakunsti ajaloos? Nimeta tema tähtsamad graafikateoseid.
Avardas graafikatehnika võimalusi. Tähtsamad teosed: „Melanhoolia“,“Rüütel, surm ja kurat“
10. Kust pärit mõjutused ühendas ta oma loomingus?
Ühendas Madalmaade ja Itaalia stiili saksalikuga.
11. Kes oli suurim saksa portretist?
Hans Holbein noorem
12. Milliste ajalooliste iskute välimust tunneme eelkõige tema maalide kaudu?
Rotterdami Erasmuse portree, Henry VIII portree.

15. MADALMAADE JA EESTI KUNST 16. SAJANDIL
1. Kirjelda olukorda Madalmaade poliitilises ja usuelus 16. saj.?
Areng oli konfliktirohke. Reformatsioon – kõigepealt luteri poole siis kalvinismi suunas. Reformaatorid olid ketserid ja neid jälitati, vahel hukati. Usuvõitlus põimus rahvusliku vabadusvõitlusega. Sellega saavutasid Põhja-Madalmaad iseseisvuse.
2. Kuidas jaotusid Madalmaad 16. saj. lõpuks?
Põhja-Madalmaad (praegune Holland) iseseisvaks ja Lõuna-Madalmaad (praegune Belgia) jäid katolikuks ja Habsburgide võimu alla.
3. Kuidas suhtusid Madalmaade luteri kirik ja kalvinism kunsti?
Luterlus suhtus tõrjuvalt ja kalvinism eitas seda täielikult.
4. Millist kunsti hakkab endale muretsema madalmaade jõukas kodanlus? Millised on selle kolm iseseisvat teemaderühma?
Maalikunsti, milles religioosne teema vahetus ilmalikuga.
5. Kes oli suurim maalija 16. saj. Madalmaade kunstis? Milline oli tema hüüdnimi? Miks see oli talle antud?
Pieter Brueghel vanem, hüüdnimi Talupoegade Brueghel, sest tema maalide peategelasteks olid lihtsad talupojad.
6. Millist maailmakäsitlust võib välja lugeda paljudest tema teostest? Kuidas see avaldub maalis ''Maastik Ikarose kukkumisega'' ja eriti ''Pimedates''?
Pessimistlik ja traagiline maailmakäsitlus. ''Maastik Ikarose kukkumisega'' – üksiku kangelase eneseteostus katse. ''Pimedad'' – mitte füüsiline vaid vaimne pimedus, inimese loomastumine. Pimedate rongkäigule vastanud imekaunis loodus taustal, mis tahaks nagu öelda, et vaid loodus on ''inimlik''.
7. Kes oli tuntuim arhitekt Madalmaades? Millise eeskujuandva ehitise ta kavandas?
Cornelis Floris, Antverpeni raekoda.
8. Millise tolleaegse Eestist pärit kunstniku üle võime uhkust tunda?
Michel Sittow
9. Kust oli pärist Tallinnas töötanud Arent Passer? Nimeta ta peateosed.
Hollandist, Pontus De la Gardie hauamonument toomkirikus ja Mustpeade maja fassaad.
10. Kirjelda Tallinna Mustpeade Maja fassaadi.
Viilu servas on kõverjooni ja väikseid voluute. Fassaadil aga vapid ja reljeefid.

16. PRANTSUSE KUNST 16. SAJANDIL
1. Tänu millele jõudis Prantsusmaale renessansikunst?
 Prantsusmaa sõjakäikudele Itaaliasse 1494.aastal.
2. Kes oli sel ajal Prantsusmaa kuningas?
Francois I
3. Millised uued lossid rajas see valitseja?
Blois' loss, Chambord, Fontainebleau loss
4. Millise lossi ehitusel kujunes välja omaette koolkond? Peamiselt kust pärinesid seal töötanud kunstnikud?
Fontainebleau loss. Seal töötanud kunstnikud pärinesid Itaaliast.
5. Missugust lossi hakati sel ajal ehitama Pariisis?
Louvre'i loss
6. Kes oli lossi ehituse juures Pierre Lascot?
Arhitekt lossi ehitamisel 16. sajandil.
7. Kes valmistas skulptuurid lossi fassaadile?
Jean Goujon
8. Nimeta isa ja poeg, kes töötasid Prantsuse õukonnas maalijatena.
Isa Jean Clouet ja poeg Francois

17. KUNST 17. SAJANDIL. ÜLDISELOOMUSTUS
1. Millist poliitilist süsteemi nimetatakse absolutismiks?
Kogu võim monarhi käes, aadlikel mitte eriti.
2. Millisel maall oli absolutism 17. saj. kõige kaugemale arenenud?
Prantsusmaa
3. Mis iseloomustab 17. saj. usuelu Euroopas?
Ristiusu eri suundade vahelise võitlus, katoliiklik vastureform protestantismile,inkvisitsioon
4. Nimeta 17. saj. toimunud revolutsioon ja kõige olulisem sõda.
Prantsuse revolutsioon ja Kolmekümneaastane sõda.
5. Millistel arengutel, millistel uutel teadmistel oli kõige suurem mõju 17. saj. kultuurile?
Teaduste ja filosoofia areng, geograafilised avastused ja kauged merereisid, tutvumine eksootiliste kultuuridega ja senitundmatu loodusega, avardus maailmapilt.
6. Millist ühtset stiilinimetust kasutati varem kogu 17. saj. kunsti kohta?
 Barokk
7. Miks on hakatud hiljem eri maade 17. saj. kunsti erinevalt nimetama?

8. Mitmeks rühmaks saab jagada 17. saj. Euroopa maad kunsti üldilme järgi?Maini neist esimene ja iseloomusta seda?
 Kolmeks rühmaks. Need maad, kus absolutism tegutses tihedas liidus katoliikliku vastureformatsiooniga. Kunstis olid esikohal kiriku huvid.
9. Iseloomusta teist rühma. Milline maa oli selle ilmekaim esindaja ja kuidas nimetatakse sealset kunsti?
Absolutislikud maad, kus ilmalik võim oli kiriku oma huvidele allutanud. Kunsti ilmestasid õukonna tellimused. Prantsusmaa oli selle ilmekaim esindaja????
10. Iseloomusta kolmandat rühma, nimeta selle juhtiv maa ja praegu kasutatav kunsti nimetus?
 Keskuseks kapitalistlik ja protestantlik Holland. Ei hoolitud absolutistlike maade paraadlikkusest ja põlati katoliku kiriku tundeküllast kunsti.??
11. Millisesse rühma kuulub 17. saj. kunst Eestis?
Kolmandasse


18. ARHITEKTUUR ITAALIAS JA SAKSAMAAL 17.-18.SAJAND
1. Millise ordu emakirik Roomas oli juba 16.saj. ennustanud uue kirikutüübi sündi?
Jesuiitide ordu kirik II Gesü Roomas.
2. Mis iseloomustab sellise kiriku(barokk-kiriku) siseruumi?
Kaunistavad skulptuurid ja maalid, millel oli dekoratiivne iseloom. Nende mõte polnud õpetada, jutustada ja moraliseerida, vaid mõjutada inimeste tundeid.
3. Mis annavad ilmet sellise kiriku välimusele? Kirjelda selle läänefassaadi.
Fassaadi detailid on põhiliselt samad, mis renessansilgi, kuid üldmulje on neist erinev.Detailidel puudus konstruktiivne osa. Läänefassaadi keskosa on kahekorruseline. Kitsast, ülemist ja laiemat alumist korrust ühendavad külgedel barokile iseloomulikud detailid(voluudid)
4. Mida tähendab voluut?Kus oled selle ehitusdetailidega varem kokku puutunud? Jäta ka meelde „risaliit“.
Voluut on spiraalkujuline teokarpi meenutav motiiv.
5. Kuidas jätkus Rooma Peetri kiriku edasiehitamine ja selle ümbruse kujundamine? Kes olid selle juures tegevad?
Loobuti tsentraalehitisest ja loodi kõrge fassaadiga pikihoone. Kirik omandas ladina risti kujulise põhiplaani. Kiriku ette rajas Lorenzo Bernini Peetri väljaku, juurdeehituse loojaoks oli Carlo Maderna.
6.Vaata Peetri kiriku fotot lk.117. Leia sellelt erinevate arhitektide poolt lisatu.
Bernini Peetri väljak, juurdeehitus Carlo Maderna poolt.
7. Kes viis itaalia kirikuehituses äärmuseni barokkfassaadide vormirikkuse?
Carlo Maderna
8. Milline stiil järgnes Euroopas barokile? Kuidas kasutati neid stiile saksa arhitektuuris(näiteks Würzburgi piiskopilossi juures)?
Rokokoo. Lossi sisekujunduses segunes barokk rokokooga.
9. Millest võeti eeskuju Viini Karl Borromeuse kiriku ehitamisel?

10. Milleks ehitati Dresdenis asuv Zwinger?
Ratsamängudeks.

19. ITAALIA KUJUTAV KUNST 17.SAJANDIL
1. Mida tähendab mõiste „naturalistlik“?
Elulähedust.
2. Mille poolest vastandusid teineteisele itaalia barokkmaali nn. Naturalistik ja idealistlik suund?
Idealistlikus suunas toimub idealiseerimine, naturalistlikus jääb kõik tõetruuks.
3. Kes olid nimetatud suundade peaesindajad?
Naturalistliku esindaja Carvaggio, idealistliku esindaja Annibale Caracci
4. Keda kujutas enamasti Caravaggio?
Lihtrahvast.
5. Mis on uudset Caravaggio maalide kompositsioonis?
inimeste poosid ja asendid mõjuvad juhuslikuna, piltide tegelased ei esine vaataja suunas
6. Milline osa oli Caravaggio maalides valgusel? Millist terminit kasutame sellega seoses?
Caravaggio kasutas keldriluugivalgust, mis tähendab, et valgus suundub tähenduslikkesse sõlmpunktidesse ülevalt. Valgusvihk vastandub pildi tumedusele
7. Kes rajasid Bologna akadeemia? Milline tähendus oli Bologna koolkonnal  Euroopa nn. Akadeemilisele kunstile?
Caraccid.
8. Milliseid teemasid eelistasid Bologna koolkonna kunstnikud?
Usu- ja antiikmütoloogiateemasid.
9. Mida imelist oli Andrea del Pozzo suurtes baroklikes laemaalides?
Taevariiki kujutavad illusionistlikud, paljufiguurilised laemaalid.
10. Mis iseloomustab barokset skulptuuri? Kes oli selle kunstiliigi peamine esindaja?
Lorenzo Bernini. Rahutud ja liikuvad massid.
11. Jutusta tema kahe tähtsama teose sisu. Kuidas see avaldub teose välises vormis?
“ Püha Teresa ekstaas” – Ingel oma tulise noolega astub Teresa juurde ja puurib selle ta südamesse, põhjustades valu ja hirmu.
“Taaveti figuur” – kujutab Taavetit otseses võitluses. Koljatit pole näha, kuid Taaveti poos ja pilk teevad vaenlase juuresoleku tajutavaks.


20. HISPAANIA JA FLANDRIA KUNST 17. SAJANDIL
1. Kuidas püüti saavutada elulähedust 17.saj. hispaania skulptuuris?
Elulähedust püüti saavutada maalides kujude näod illusionistlikult elavaks, mõnikord tehti nende silmad klaasist ja vahel lisati isegi tõelisi juukseid ja riideid.
2. Kes oli suurim realist hispaania barokkmaalis?
Diego Velazquez
3. Nimeta tema tuntumaid teoseid. Millistesse maaližanritesse need teosed kuuluvad?
„Vulcanose sepikoda“, „Õuedaamid“ ja „Breda alistamine“. Ajalooline maal, grupiportree
4. Millised kunstnikud hispaania maalikunstis olid põhiliselt sügava usutunde väljendajad?
Francisco de Zurbaran, Bartolome Esteban Murillo
5. Mis laadi maalikunsti loodi Hispaania võimu alla jäänud Flandrias?
Äärmuslikult baroklikku maalikunsti.
6. Kes oli suurim maalija Flandria e. Flaami maalikunstis? Mida tead tema elust?
Peter Paul Rubens. Ta oli jõukas kodaniku poeg, hea hariudsega, reisis palju. Võeti vastu kõrgemasse seltskonda ja talle usaldati ka diplomaatilisi ülesandeid.
7. Nimeta teemad, millest ta enim huvitus.
Piiblist ja antiikmütoloogiast
8. Mis muudab Rubensi maalid eriti barokseks?Mida ütled nende kompositsiooni, värvikasutuse, inimtüüpide kohta?
Nad on elulähedased ja idealiseerivad. Kompositsioonil puudub kõrgrenessansi tasakaalukas kolmnurk, vaid massid suunducad piki pildi ristuvaid diagonaale. Värvikompostisioon on kontrastne. Inimkehad on lopsakad ja elujõust pakatavad ning katavad peaaegu kogu pildi pinna.
9. Keda maalides loobus Rubens oma suurejoonelisusest ja pompoosusest ning piirdus sooja südamlikkusega? Kumb laad sulle enam meeldib?Põhjenda.
Oma naist maalides.
10. Kes Rubensi õpilastest sai nn.paraadportree loojaks? Mis iseloomustab seda liiki maale?
Anthonis van Dyck. Paraadportree esitab inimest tähtsa ja võimukana, tal on suursugune poos, toretsev riietus ning teda ümbritseb luksuslik interjöör.

21. HOLLANDI KUNST 17. SAJANDIL
1. Miks puhkes hollandi maalikunst 17.saj. alguses erilisele õitsengule?
Vabadussõja eduka lõpu puhul, et väljendada võidurõõmu.
2. Mida nõudsid hollandi kodanlased maalikunstilt eelkõige? Miks see neile nii oluline oli?
Kunstilt nõuti looduslähedust, teos pidi olema võimalikulut sarnane kujutava inimese või esemega. Põhjuseks tahtmine näha kõike reaalse, ühemõttelise ja käegakatsutavana.
3. Millised uued maaližanrid tekkisid 17.saj. Hollandis?
Portreekunst, olustikumaal, natüürmort ja maastikumaal
4. Millises maaližanris oli silmapaistev Frans Hals`?
Portreekunstis
5. Mida maalis üheks suurimaks hollandi kunstnikuks peetud Jan Vermeer van Delft? Kus toimub enamasti ta teoste tegevus?
Maalis olustikumaale. Interjööris, kus on üks või 2 inimfiguuri.
6. Milline on tavaliselt maastik hollandi kunstnike maalidel?
Ühetooniline
7. Miks tekkis just Hollandi meremaal?
Kuna meri on hollandlastele väga südamelähedane ja tänu merele on nad rikkad.
8. Kes on kõigi aegade suurim hollandi maalikunstnik?Räägi ta elukäigust?
Rembrandt. Sündis Leidenis. Isa oli veskiomanik ja ema pagari tütar.Õppis Swaneburi käe all maalimist.
9. Kuidas suhtus Rembrandt inimestesse oma maalidel? Mida ta nende juures püüdis esile tuua?
Ta armastas neid. Ta mõistis nende nõrkusi ning andestas puudmised. Ta üritas tuua esile nende sisemaailma.
10. Mis oli Rembrandti olulisemad väljendusvahendid?
Valgus ja vari
11. Too näiteid Rembrandti rikkalikust loomingust. Millist teost sa ise kõige eanm hindad?
„Vana mees punases“, „Öine vahtkond“,“Kadunud poja tagasitulek“

22. PRANTSUSE KUNST
1. Mida omanimelist on jätnud ehituskunsti Francois Mansart? Kas seda võiks leiduda ka Eestis?
Katuse aluse lisakorruseehk mansardikorruse. Jah, näiteks Mooste mõisas.
2. Milline valitseja andis näo tervele ajastule prantsuse kunstis?
Louis XIV
3. Mida olulist lisati nüüd Louvre`i lossile? Mis muudab selle eriti suurejooneliseks?

4. Kuhu rajas Louis XIV oma peamise residentsi? Kirjelda lossiansambli ja pargi üldkavatist?
Versailles` lossi. Lossiansamblit laiendati 580meetri peale. Lossi juurest lähytvad sirgete kiirtena kolm teed, kesmine Pariisi suunas. Seda teed mööda näeb künka harjal kõrguvat lossi.  Park on reeglipärase või arhitektuurilise pargikunsti täiuslikem näide. Teljeks on Pariisi tee pikendus, sellle ümber sümmeetriliselt basseinid, reeglipärane teedevõrk, geomeetrilised lillepeenrad.
5. Kuidas nimetatakse sellist pargitüüpi?
Regulaarpark
6. Nimet suurim ja kauneim ruum Versailles` lossis. Millest see sai nime?
Peegligalerii. Oma rohkete peeglite pärast
7. Kes oli Versailles` juhtiv arhitekt?
Jules Hardouin-Mansart
8. Kes oli Versailles` lossi tähtsaim sisekujundaja ja laemaalide autor?
Charles Le Brun
9. Mida kujutas endas 1648.a. asutatud Kunstiakadeemia ? Miks asutati Roomas Prantsuse Akadeemia?
Õppeasutust kui ka kunsti normeerijat ja maitsekohtunikku. Kuna Prantsuse Kunstiakadeemia õpetas, et väärtusliku kunsti peamine allikas on Itaalias.
10. Keda peetakse parimaks prantsuse barokliku klassitsismi maalikunstnikuks? Nimeta kaks maastikumaali lliiki, mida ta viljeles.
Nicolas Poussinit. Ideaalmaastikud ja heroilised maastikud.

23. KUNST PRANTSUSMAAL JA KESK-EUROOPAS 18.SAJANDIL
1. Millega veetis oma aega Prantsusmaa õukond Louis XV ajal?
Ballid, pidustused, maskeraadid, harrasti kaardimängu ja kergemeelseid armusuhteid.
2. Millised muutused toimusid tollal ehitatud linnapaleede sisekujunduses?
Seinad kaeti pannoodiga, mida avaldasid peened liistud, millest sageli hargnesid keerulised, kapriissed ja õrnad taimemustrid. Seinu kaeti veel suurte peeglite ja siidiga,sisekujundus pidi olema intiimne ja võluv.
3. Kuidas oli uue stiili nimi, kust see pärines?
Rokokoo. Nimi tuleb sõnast rocaille, mis prantsuse keeles tähendab merekarbi poolmikku.
4. Mida tähendab chinoiserie?
Hiinatsemine. Rokokoo ajal oli moodne hiina kunst, luksuslikud ja eksootilised materjalid sobisid hästi priiskava ja peenutseva stiiliga.
5. Mis iseloomustab tolleaegset rõivamoodi?
Naiselikkus. Mehed kandsid kontsaga kingi, siidisukki ja pitssärke, peas valged parukad ja nägu meigitud. Naised meikisid ka oma näo valgeks, kleidid väga peene pihaga, seelikud puhvis.
6. Mis laadi skulptuuriteosed olid eriti moes rokokooajastul? Too näiteid.
Pisiplastika(eriti portselanist) nt. Edme Bouchardon „Amor endale Heraklese nuiast vibu tegemas“
7. Mis muudab eriti võluvaks J.-A- Watteau maalid? Milline meeleolu neis sageli valitseb?
Meisterlik õhu ja valguse ning looduse ja uhketes tualettides inimeste sidumine ühtseks tervikuks. Elurõõm on segunenud õrna lüürilisuse ja melanhooliaga.
8. Keda peetakse kõige tüüpilisemaks rokokoostiili maalikunstnikuks? Mida võib näha tema maalidel? Milline oli tema teoste koloriit?
Francois Boucher.Maalid olid dekoratiivsed ning kohandatudud rokokoointerjöörile. Koloriit muutus mahedaks, sageli läägeks.
9. Keda võib nimetada rokokoolikuks realistiks? Milliseid teemasid ta eelistas?
Jean Baptiste Simeon Chardin. Lihtinimeste kujutamist – nende töökust, ausust ja perekonnaõnne.
10. Nimeta rokokoostiilis lossid, mis ehitati Saksmaal.
Amalienburgi loss Münchenis,Wazburgi piiskopiloss, Sanssouci loss
11. Mida tähendab veduut? Kes olid tuntuimad veduudimaalijad? Millist praktilist kasu võib veduutidest olla ka täna päeval?
Veduut on kodulinna vaade. Canaletto, Francesco Guardi. Maale võib kasutada usaldusväärsete ehitusajalooliste dokumentidena.

24. INGLISE KUNST 17.-18. SAJANDIL
1. Kes oli tähelepanuväärseim inglise arhitekt 17.sajandi I poolel?
 Inigo Jones
2. Milline tähtis projekt telliti eelnimetatud arhitektilt ja mis sellest valmis jõuti ehitada?
Whitehalli kuningaloss
3. Milline Mandri-Euroopa kunstnik kaunistas eelnimetatud hoone allegooriliste maalidega?
Peter Paul Rubens
4. Kes tema kaasmaalastest veel kaua aega Inglismaal töötas ning kuningast ja kõrgaadlikest portreid maalis?
Anthonis van Dyck
5. Nimeta suurim inglise arhitekt 17.saj. II poolel. Milline oli ta peateos?
Christopher Wren. Peateos oli Saint Pauli katedraal.
6. Kirjelda inglise park.
Inglise pargis olid üksikud huvitava võraga puud või puuderühmad. Metsasalud tõusevad esile hoolikalt pügatud muru taustal. Teerajad looklevad. Reeglipäraste basseinide asemel eelistab inglise park ojade paisutamist erineva kujuga järvekeste reaks.
7. Milliseid tehnikaid kasutas William Hogarth?Mida ta tahtis öelda oma pildisarjadega?
Õlimaali ja vasegravüüri.Kritiseeris kõike, mis oli taunitav kodanliku moraali seisukohalt.
8. Mille poolest erines Inglismaa ülemkiht Prantsuse õukondlastest?
Ei väärtustataud peenutsevat elunautimist ja unistuslikke fantaasiaid, vaid teovõimseid, väärikaid ja loomulikke isiksusi
9. Milline inglise portreemaailja andis kõige paremini edasi eelkirjeldatud omadusi?
Joshua Reynolds
10.Mille poolest erineb eelnimetatud  portretistist Thomas Gainsborough? Keda ta maalis, milline oli ta pintslitöö ja koloriit, milline pildil valitsev meeleolu?
Palju vahetum, spontaansem ja rokokoolikum kui Reynolds. Maalis provintsiaadlikke ja keskklassi esindajaid. Maalidel on rahulikud inimsed istumas, seismas või jalutamas. Õhulise pintslitöö. Varjundirohke koloriit. Meeleolu lüüriline ja unistuslik.

25. KUNST ROOTSIS, VENEMAAL JA EESTIS 17.-18. SAJANDIL
1. Kes olid need arhitektid, kellele langes au ehitada 17.saj. II poolel Rootsi kuningale uusi losse?
Nikodemus Tessin vanem ja Nikodemus Tessin noorem
2. Millise linna rajas Neeva jõe suudmesse Vene tsaar Peeter I? Kui vana see linn on?
Sankt-Peterburgi. See linn on 308-aastane.
3. Loetle sealseid ehitusmälestisi, mis pärinevad Peeter I ajast. Mis rahvusest oli tollal linnas töötanud tähtsaim arhitekt?
Peetri maja Suveaias, Peeter-Pauli katedraal. Arhitekt oli Šveitsist pärit.
4. Millised olulised hooned lõi Peetri järglaste ajal itaallane Rastrelli?
Talvepalee ja Smolnõi kloostri kirik
5. Millise meistriteose lõi Peterburis prantslane E. M. Falconet?
Peeter I ratsamonumendi
6. Milline oli Rootsi ajal Eesti tähtsaim linn?
Narva
7. Kes lõi kõige silmapaistvamad barokkstiili puunikerdusi? Kus võime tema teoseid näha?
Christian Ackermann. Tema tegi Tallinna Toomkiriku altari ja kantsli.
8. Kes laskis Tallinna ehitada Kadriolu lossi? Kelle järgi see on nimetatud?
Peeter I ja see on nimetatud tema naise Katariina järgi.
9. Kes kavandas ja mille eeskujul Kadrioru lossi? Kirjelda lossi.
Niccolo Michetti. Kavandas Itaalia villade eeskujul. Loss pole väga suur, kuid on luksuslik, kolmekorruseline ja peosaal on kaunistatud meisterliku stukkornamentika, kujude ja maalidega.
10. Kus asub Palmse mõis? Miks ta tänapäeval veel oluline on?
Lääne-Viru maakonnas Vihula vallas. Seal on säilinud baroklik sisekujundus.
11. Kus asus Eesti kauneim rokokoostiilis sisekujundus? Mis sellest sai?
Põltsamaa lossi sisekujunduses. See hävis II maailmasõjas.

26. KLASSITSISMI JA ROMANTISMI ÜLDISELOOMUSTUS
1. Mida võib pidada klassitsismi kõige olulisemaks tunnuseks?
Antiikkunsti eeskujude järgimist.
2. Miks on nimetatud 18.sajandit valgustusajaks?
Kuna hakati tähtsustama mõistust ja tõde.
3. Kes olid elukutselt tähtsamaid valgustajad Voltaire, Montesquieu ja Diderot?
Kirjanikud ja filosoofid
4. Milliseid seisukohti väljendas J.-J.Rousseau?
Et teaduse ja kunstide areng ei ole inimeste õnne suurendanud.
5. Mis võimaldas nüüd lähemalt tutvuda antiigi pärandiga?
Väljakaevamised.
6. Kes oli J.J. Winckelmann? Kuidas tema õhutas oma ajastul antiigivaimustust?
Saksa teadlane. Kirjutas teose „Antiikkunsti ajalugu“
7. Kuidas periodiseeritakse klassitsismi üldiselt ja Prantsumaal?
Üldiselt: Varaklassitsim kuni 1800
 kõrgklassitsim pärast seda.
PRANTSUSE klassitism:
Louis XVI stiil 1760-1790
Direktooriumi stiil 1790-1800
Ampiirstiil 1800-1820
8.  Kuhu ihaldasid ajas või ruumis romantikud?
Keskaega ja eksootilistesse maadesse
9. Kas romantismil oli olemas oma kindel stiil või oli see pigem ellusuhtumise küsimus?
Pigem ellusuhtumise küsimus.

27. KLASSITSISTLIK ARHITEKTUUR
1. Milliseid ehiti võtsid klassitsismiajastu arhitektid eeskujuks?
Klassitsislik arhitektuur võttis eeskujuks antiikehitisi.
2. Kes oli see itaalia renessansiajastu arhitekt, kelle mõju nüüd üha kasvas? Kuidas nimetatakse temast lähtunud arhitektuurisüsteemi?
Mõju avaldas renessansiajastu arhitekt Andrea Palladio. Arhitektuuri stiili nimetatakse tema järgi palladionismiks.
3. Milliste ehitusosade või detailide olemasolu fassaadil näitab, et hoone võib olla klassitsislikus stiilis?
Ehitised on sümmeetrilised ja plokiviisiliselt liigendatud. Fassaadidele kujundati ainulaadseid pidulikke ansambleid.
4. Mida ütled klassitsisliku sisekujunduse kohta? Milliseid kaunistusmotiive kasutati?
Levinud motiivideks olid näiteks hammaslõige, meander, helmisnöör, munavööt.
5. Loetle esimesi Ameerika Ühendriikide klassitsislikus stiilis ühiskondlike hooneid. Milline osa oli nende püstitamisel president Jeffersonil?
Thomas Jefferson kavandas Virginia Ülikooli ja riigi esindushooned. Klassitsisliku arhitektuuriga ehitati Valge Maja ja Kapitoolium.
6. Millist hoonet Pariisis kasutatakse Prantsusmaa suurmeeste matusepaigana? Milline rajatis püstitati Napoleoni I sõjaliste võitude auks?
Pariisi Pantheon. Napoleoni sõjaliste võitude auks püstitati Tähe võidukaar.
7. Peterburile annavad ilme klassitsislikud ehitised. Loetle neist kõige silmapaistvamad – kõrgklassitsismi aegsed. Ehk tead, milline neist paistab kaugele piki kiirtena kavandatud tänavaid?
Kõrgklassitsismi esindavad nt. Börsihoone, Admiraliteedihoone, Kaasani peakirik ja Mihhaili loss.

28. KLASSITSISLIK KUJUTAV KUNST
1. Kellena püüti esitada oma kaasaegseid klassitsislikel skulptuurportreedel?
Kreekapäraselt
2. Prantsuse klassitsislik skulptor. Tänu temale teame hästi prantsuse valgustajate ja USA esimeste riigijuhtide välimust.
Jean-Antoine Houdon
3. Kõige järjekindlam klassitsislik skulptor.
Bertel Thorvaldsen
4. Kust võtsid eeskuju klassitsislikud maalikunstnikud? Miks sealt?
Skulptuuridest ja reljeefidest. Kuna antiikajast polnud otsest eeskuju leida.
5. Milline oli Jean-Baptiste Greuze`i värvivaeste maalide sõnum?
Temaarust ei pidanud kunst silmarõõmu ja vorminaudinugut pakkuma.
6. Kes oli ajastu tuntuim naiskunstnik?
Elisabeth Louise Vigee-Lebrun
7. Milline oli tavaliselt klassitsislike maalide ülesehitus?
Inimestele anti tardunud ja teatraalsed poosid. Pildi ülesehitus oli tasakaalukas, sümmeetriline ja rahulik. Tihti pildis 2 plaani – esimene, kuhu on koondatud kogu tegevus ja teine peaaegu detailideta taust.
8. Kuidas mõista seda, et räägitakse lineaarsest või maalilisest maalist?
Lineaarne maal on üksikasjalik ja täpne. Maaliline maal on üldjooneline ja ebaselge.
9. Kes oli kuulsaim kõrgklassitsismi maalikunstnik Prantsusmaal? Milline oli tema loomingu seos ajastu politiiliste sündmustega?
Jacques Louis David. Ta reageeris oma tähtsamate teostega Prantsusmaa poliitilisele arengule.
10. Milline kunstnik ei raatsinud kuidagi loobuda klassitsmist, kuigi oli tekkinud juba uusi suundi maalikunstis? Mida hinnatakse tänapäeval ta loomingust enim?
Jean Auguste Dominique Ingres. Portreesid, aktimaale, virtuooslikke joonistusid.

29. HISTORITSISTLIK ARHITEKTUUR
1. Mida nim. Historitsismiks? Mis on selle peamised alaliigid?
Historitsismiks nimetatakse minevikustiilidest eeskuju võtmist, eelkõige Antiik-Kreeka ja Rooma omadest. Alaliikideks neogootika, noorrenessanss ja neobarokk.
2. Millisel maal hakati esimesena ehitama historitsistlikke ehitisi? Millist konkreetset stiili seejuures eelistati?
Inglismaal. Eelistati neogootikat.
3. Millises stiilis on Suurbritannia parlamendihoone Londonis?
Neogootika stiilis.
4. Kes õhutas huvi neogootika vastu Prantsusmaal?
Eugene Violett-Le-Duc
5. Maini paar tuntumat neogooti stiilis mõisahoonet Eestis.
Alatskivi, Sangaste
6. Milliste ehitiste juures võib meil sageli näha neogooti stiili elemente?
19.sajandil ehitatud luterlikel kirikutel
7. Millise neostiili sisssetungi põhjustas 1880.aastail Eestis alanud venestuspoliitika?
Neovene stiili.
8. Milline on Pariisi toredaim neobarokne ehitis?
Pariisi ooperiteater
9. Mida tähendab mõiste eklektika?
Eklektika on erinevate stiilielementide segamine ja täiendamine originaalitsevate detailidega.
10. Millist uut ehitusmaterjali hakati kasutama nn. Inseneriehituses?Too paar näidet.
Raudkonstruktsioone. Coalbrookdale`i sild, Kings Crossi ja Paddingtoni raudteejaamad.
11. Mille poolest oli eriline 19.saj. keskel ehitatud Pariisi raamatukogu?
Lage kannavad peened raudpostid.

30. ROMANTISM INGLISMAAL, HISPAANIAS JA SAKSAMAAL
1) Millises kunstiliigis esines enim romantilisi jooni? Miks?
Maalikunstis ja graafikas. Need olid odavamad ja võimaldasid mõtteid ja tundeid paindlikumalt kajastada.
2) Mida ühendas oma teostes inglane William Blake? Mis aitaks paremini mõista ta pilte?
Ta ühendas Piibli ja antiikajaloo tegelasi. Toetus oma tekstidele ning seetõttu mõistetakse pilte paremini, olles tema tekste eelnevalt lugenud.
3) Kes oli tähtsaim romantik inglise maalikunstis? Millised olid ta lemmikmotiivid?
William Turner. Kujutas atmosfäärinähtusi.
4) Mis liiki värve eelmainitu kasutas? Kuidas ta neid pildile kandis? Milline jäi mulje?
Kasutas akvarelle, kusjuures värvid on tihti nagu lõuendile visatud. Paljudes maalides nõrgad või hoopis puuduvad kontuurid, värvid tundusid elavat objektidest sõltumatut elu.
5) Milline hispaania kunstnik esindab romantismi?
Francisco Goya.
6) Milliseid pilte maalis ta õuekunstnikuna?
Kaunivärvilisi paraadportreid.
7) Kuidas avaldusid Hispaania ühiskondlikud olud tema loomingus? Too näiteid.
Tema teostes väljendusid Napoleoni tungimise ajal Hispaaniasse pessimism ja õudus, näiteks „Ülestõusnute mahalaskmine“ (õli), ja „Sõjakoledused“ (graafiliste lehtede sari).
8) Kes oli isikupäraseim saksa romantiline maalikunstnik?
Caspar David Friedrich.
9) Mida ta tavaliselt maalis? Milliste motiivide abil muutus eriti tähendusrikkaks?
Maastikumaalid. Kasutas äärmuslikult tundeküllaseid, isegi ülepakutud motiive (krutsifiks valguskiirte foonil, varemed kuupaistel, ülevad kõrgmäestikud jm.)

31. ROMANTISM PRANTSUSMAAL
1) Mille poolest erinevad ametlik ja sõltumatu kunst?
Ametlikus kunstis hinnati mütoloogilisi, religioosseid või allegoorilisi kompositsioone. Ainult selliste teemadega võis kunstnik loota saada avalikku tunnustust. Sõltumatu kunst oli nn. „madal žanr“ ehk natüürmordid, maastikud, olustikud. Sõltumatu kunsti toetasid opositsioonijõud, osa radikaalseid kodanikke ja haritlased.
2) Miks nimetatakse ametlikku kunsti ka akademismiks?
Kuna akademism, kui senine kunsti õpetamise meetod samastati oma elukauguse poolest ametliku kunstiga. Kopeeriti vanu meistreid. Vaadati eelkõige joonistust ning alahinnati värvide osatähtsust.
3) Mis on salongikunst?
Salongikunstiks nimetatakse vahel ametlikku kunsti. Avaliku arvamuse kohaselt olid tõelised kunstnikud ainult need, kelle töid oli eksponeeritud Salongis (Louvre'i Salon carre's)
4) Millega vastandas end romantiline maalikunst?
Klassitsismiga.
5) Mida võib pidada romantismi esiteoseks Prantsusmaal?
Théodore Géricault „Meduse'i parv“
6) Millist sündmust see kujutab?
Merehädaliste 12-päevalist vaevlemist parvel.
7) Kes oli suurim romantik prantsuse maalikunstis?
Eugéne Delacroix.
8) Kust võttis ta oma motiivid?
Keskaja ajaloost või Põhja-Aafrika kirevast eksootilisest olustikust.
9) Milline oli tema värvikasutus?
Värvide mõju tugevdamiseks kasutas sageli täiendvärvuste kõrvutamist.
10) Millised tema teosed on seotud poliitiliste sündmustega ja väljendavad vabadusearmastust?
„Chiose veresaun“, „Vabadus viib rahva barrikaadidele“.
11) Kes hakkas romantilisi motiive kujutama maastikumaalis?
Camille Corot.
12) Miks oli skulptoritel raske käsitleda romantilisi teemasid?
Sel alal toimusid muutused aeglasemalt ning klassitsismi traditsioonid püsisid kaua.
13) Milline on kuulsaim teos prantsuse romantilises skulptuuris? Kus seda näha võib?
Francois Rude'i „Sõttamineku laul“, kõrgreljeefina Tähe võidukaarel.


32. REALISM PRANTSUSMAAL
1) Miks hakkasid mitmed prantsuse sõltumatud kunstnikud 19. sajandi II veerandil romantismist eemalduma?
1930.a revolutsiooni järel leidis romantism enam tunnustust, sõltumatud kunstnikud eemaldusid sellest.
2) Millises maaližanris tehti seda kõige esimesena? Kes tegi seda Inglismaal?
Maastikumaalis. Inglismaal tegi seda John Constable.
3) Mis oli Barbizoni koolkond?
Koolkond, kuhu kuulusid Barbizoni kolinud või seal peatuvad kunstnikud.
4) Mida tähendab termin plein air?
Pilt maaliti valmis vahetult looduses.
5) Kus elas ja keda maalis Jean Francois Millet? Kuidas suhtus oma piltide tegelastesse?
Elas Barbizonis ja maalis enamasti talupoegi, vastandudes seega ideaalile. Suhtus tegelastesse lugupidamisega ent leppis nende saatusega.
6) Millise kunstiliigi viljelejena oli tuntuid Honoré Daumier? Keda ja kuidas ta kujutas?
Daumier oli graafik, kujutas argielust võetud inimtüüpe, pilkavalt ja karikatuursetena.
7) Milline kunstnik võttis kasutusele sõna „realism“? Millistel asjaoludel?
Gustave Courbet. Ei leppinud tagasihoidliku esinemisvõimalusega ning korraldas kontranäituse, mille pealkirjaks sai „Realism“.
8) Millega sai tuntukss Édouard Manet?
Sai tuntuks skandaalsete maalidega, mis kujutasid tavalisi pariislasi mõne kuulsa teose kompositsioonis.
9) Mida pidas ta kõige olulisemaks? Kas liikus tõetruuduse poole või sellest eemale?
Ta ei pidanud tähtsaks ainestikku, vaid seda, kuidas seda ainet on nähtud ja kujutatud. Liikus tõetruudusest eemale, vähendades maalides sügavusillusiooni.


33. IMPRESSIONISM
1) Kes olid peredvižnikud? Kus tegutsesid? Mida püüdsid oma teostega näidata?
Rändnäituste Ühingu liikmed. Tegutsesid Venemaal. Nende kunst tahtis vastanduda akadeismile ja olla rahvalik. Nende maalid on nagu illustratsioonid mõnele ühiskondlikule sündmusele.
2) Kes oli tuntuim vene realist?
Vassili Surikov.
3) Kes vene kunstnikest maalis ajaloosündmusi?
Vassili Surikov ja Ilja Repin.
4) Kuidas peegeldus kaasaeg Adolph Menzeli maalidel?
Ta kujutas suurlinna kihavat elu ja tööstust.
5) Milline tähendus oli realistlikult maalikunstil Skandinaavias? Too näiteid.
Realism õigustas oma rahva ajaloo ja oma maa looduse kujutamist ja aitas kaasa rahvusliku eneseteadvuse tõusule. Rootsist nt. Andres Zorn, Soomest Albert Edelfelt ja Eero Järnefelt.
6) Kes rajas Eesti rahvusliku maalikunsti?
Johann Köler.
7) Millist eesti maalijat võib nimetada läbinisti realistiks?
Paul Raud.(?)
8) Nimeta Eesti esimesi skulptoreid. Nende suhe realismiga?
August Weizenberg, kelle eeskujuks oli klassitsist Thorvaldsen, kuid arenes siiki realismi suunas. Amandus Adamson, kelle eeskujud olid prantsuse realistlikust skulptuuris.
9) Keda peetakse parimaks väheste Lääne-Euroopa realistlike skulptorite seas?
Belglane Constantin Meunier.
10) Millal tekkis fotograafia? Milline oli mõju maalikunstile ja graafikale?
Fotograafia tekkis 19.sajandi lõpuks, esimene püsiv fotokujutis saadi küll juba 1822a.
Maalikunstis ja graafikas hakati loobuma nähtava maailma jäljendamisest ja otsiti muid ülesandeid kunstile.

34. IMPRESSIONISM
1) Mille järgi sai impressionistide rühmitus nime?
1860ndail aastail eksponeeritud Claude Monet'i töö „Impressioon. Tõusev päike.“ järgi, kriitikud hakkasid tollel näitusel esindatud kunstnikerühma pilkavalt nimetama 'impressionistideks'.
2) Millised uued süžeed tõid impressionistid maalikunsti?
Kaasaegse suurlinna kujutamine, rahvarohked tänavad, tantsuplatsid, suitsevad vedurid...
3) Milles seisnes nende poolt kasutusse võetud uus kujutamisviis? Kas see baseerus teadmisel või nägemisel?
Kujutati kõike valguse ja õhu kaudu. See baseerus nägemisel, nii võis saada ühest objektist erinevaid pilte.
4) Miks pöörati suurt tähelepanu valgusele ja õhule?
Kuna kõike kujutati nende kaudu, valgus muutus ise pildi süžeeks.
5) Kuidas kanti värvi lõuendile? Milliseks jäeti varjud?
Väikeste ja visandlike, eredavärviliste pintslitõmmetega. Impressionistid maalisid ka varjud värviliselt, mitte ei rõhutanud kontraste, nagu realistid. Seega vähenes piltide ruumilisus.
6) Milliseid uuendusi tõid impressionistid oma maalide kompositsiooni?
Eeskujuks oli fotograafia. Tõetruuduse nimel ei lisatud midagi, pilt pidi olema ühe eluhetke täpne ja aus kujutis.
7) Milline oli impressionistide lemmikžanr? Kus nad tavaliselt maalisid?
Maastik. Maaliti plein air.
8) Kuidas näitas Claude Monet ilmekalt valguse tähtsust maalikunstis?
Seeriate maalimisega ühest ja samast objektist, näiteks kuulus seeria Roueni katedraalist, pilt sõltuv ilmast ja kellaajast.
9) Viis tähtsaimat prantsuse impressionisti?
Monet, Pissarro, Renoir, Degas, Manet.
10) Nimeta igaühe lemmikteema.
Monet – looduse muutlikkus.
Pissarro – päikeseküllased tänavapildid
Renoir – alasti inimkeha, aktimaalid.
Degas – liigutuste kujutamine, eriti balletsistseenid.
Manet – enda vahetu taju kujutamine

No comments:

Post a Comment